10.2.10

Har precis skrivit klart en alldeles egen böjningstabell för adjektiv i kortform. På japanska. Jag förstår inte riktigt varför jag har så stora problem med att komma ihåg böjningarna för adjektiv. Precis som med verb ska man bara följa en mycket regelbunden tabell men jag blandar jämnt ihop de olika adjektiven, som kan delas in i två grupper...Sen har vi ju den artiga formen. Den är också regelbunden och kortformen är egentligen mycket lik den artiga bara lite kortare. Det kanske är just det. Att alla de olika böjningsformerna är så lika vilket gör det lite jobbigare att urskilja dem. Kanske. Bläh, jag skulle vilja lägga ner så mycket mer tid på japanskan men det går inte när de två andra kurserna är så otroligt mycket svårare.

Jag har återfallit i en ganska intensiv LM.C -period nu när jag vet att dom ska spela i Sverige och jag med ganska stor säkerhet kommer se dem live. Hoppas innerligt att dem tänker spela Bell the Cat. Min favoritlåt nuförtiden, kan nästan texten utantill ^______^ *supernerd*


Det känns som att det är dags för mig att börja spela Bioschock 2 nu? Så, jag antar att jag inte kommer uppdatera bloggen på ett tag eftersom varenda lediga stund från plugget kommer att ägnas åt att klara spelet. またあとで ~~! (See you later)



1 kommentar:

  1. Jag har också skrivit en lista på dessa adjektiv! :) Det var en del att hålla ordning på och när jag med hade problem med dem blev det lättare att se hur det skulle vara med den här listan.

    Hoppas att det går bra för dig med adjektiven och japanskan!

    Magnus.

    SvaraRadera