20.2.10

The man from earth

Det är inte ofta en film som utspelar sig i en och samma miljö med en liten grupp skådespelare som under 87 minuter bara för en diskussion med varandra kan vara så fängslande. The man from earth är en sådan film. Jag var helt uppslukad av filmen och blev nästan irriterad när den tog slut. Jag ville veta mer. Det är väldigt inspirerande att se så enkla filmer med så starkt manus och bra skådespelare. Det var lite som att se en teater, som om allting hände här och nu och jag var precis lika förbluffad, skeptisk och nyfiken som de andra åskådarna i filmen.

Jag kan tänka mig att den här filmen inte lämpar sig för vissa, eh, trångsynta människor. Jag tror att dessa människor skulle bli så upprörda över vad som påstås i filmen och inte kunna uppskatta den, vilket är lite orättvist. För det är verkligen en intressant och väldigt lekfull historia. Den ska helt klart få en plats i min lilla men viktiga filmhylla.

1 kommentar: